s [ Pobierz całość w formacie PDF ]

monopolizują i kartelizują dużą część przemysłu, powodując wzrost cen detalicznych,
ograniczając produkcję i utrudniając konkurencję oraz podnoszenie jakości produktów (np.
regulacje w dziedzinie transportu kolejowego, służb komunalnych, linii lotniczych, przepisy
dotyczące kwot wydobycia ropy naftowej). Główny Inspektorat Lotnictwa Cywilnego przydziela
połączenia uprzywilejowanym liniom lotniczym i nie wpuszcza na rynek mniejszych
konkurencyjnych firm, a nawet je z niego wyklucza. Stanowe i federalne limity wydobycia ropy
naftowej ustalają górną granicę wydobycia, przyczyniając się do wzrostu cen, które podbijane są
jeszcze przez ograniczenia w imporcie. W całym kraju rząd ustanawia w poszczególnych
regionach monopole gazu, elektryczności i telekomunikacji. Firmy dostarczające te produkty
chronione są przed konkurencją i mają zapewniony zysk dzięki odgórnie ustalanym cennikom.
Wszędzie i w każdej dziedzinie postępuje ten sam proces systematycznego obciążania
społeczeństwa kosztami działania  państwa opiekuńczego 34.
Większość ludzi jest przekonana, że system podatkowy w Ameryce nakłada o wiele większe
obciążenia na ludzi bogatych niż na biednych i umożliwia w ten sposób redystrybucję dochodu
narodowego z korzyścią dla uboższej części społeczeństwa. (Istnieje, oczywiście, wiele innych
rodzajów redystrybucji, np. wspieranie przez podatników zakładów Lockheed lub General
Dynamics). Okazuje się jednak, że nawet federalny podatek dochodowy, który uważany jest
przez wszystkich za  progresywny (czyli ze znacznie wyższymi stawkami dla bogatych niż dla
biednych i średnimi dla średniozamożnych) działa inaczej, gdy mu się przyjrzeć z bliska. Podatek
na ubezpieczenia społeczne ma, na przykład, charakter jawnie i bezczelnie  regresywny . Za jego
pomocą oskubuje się ubogich i średniozamożnych: dla osoby uzyskującej dochód podstawowy
(8000 dolarów) wynosi tyle samo, co dla zarabiającej milion dolarów i z roku na rok jeszcze
wzrasta. Zyski kapitałowe, osiągane najczęściej przez bogatych akcjonariuszy i właścicieli
nieruchomości, opodatkowane są według znacznie niższych stawek niż dochody innego rodzaju.
Prywatne trusty i fundacje są zwolnione z podatków. Również zyski z obligacji państwowych i
samorządowych są nieopodatkowane. Podsumujmy te dane w postaci zestawienia,
pokazującego, jaki procent dochodu jest odprowadzany w podatkach federalnych do kasy
państwa przez poszczególne  grupy dochodów : 1965
Grupa o rocznym dochodzie: Procent dochodu odprowadzony jako podatek federalny
Poniżej $2000 19
$2000 $4000 16
$4000 $6000 17
$6000 $8000 17
$8000 $10 000 18
$10 000 $15 000 19
Powyżej $15 000 32
Zrednio: 22
Trudno więc mówić o podatkach federalnych, że są  progresywne , a wypadkowa podatku
stanowego i lokalnego daje już podatek o charakterze wyraznie  regresywnym . Podatki
majątkowe są (a) proporcjonalne, (b) uderzają tylko we właścicieli nieruchomości i (c) zależą od
kaprysu miejscowych urzędników skarbowych. Podatek od wartości dodanej i akcyza uderza
najbardziej w ubogich. Poniżej podajemy dane dotyczące procentu dochodu odprowadzanego w
postaci zsumowanych podatków federalnego i lokalnego: 1965
Grupa o rocznym dochodzie: Procent dochodu odprowadzony jako podatek stanowy i
lokalny
Poniżej $2000 25
$2000 $4000 11
$4000 $6000 10
$6000 $8000 9
$8000 $10 000 9
$10 000 $15 000 9
Powyżej $15 000 7
Zrednio 9
A oto zestawienie skumulowanych podatków: federalnego, stanowego i lokalnego, dla
poszczególnych grup dochodów:1965
Grupa o rocznym dochodzie: Procent dochodu odprowadzony w postaci wszystkich
podatków35
Poniżej $2000 44
$2000 $4000 27
$4000 $6000 27
$6000 $8000 26
$8000 $10 000 27
$10 000 $15 000 27
Powyżej $15 000 38
Zrednio: 31
Jeszcze bardziej aktualne dane z roku 1968, dotyczące podatków ściąganych przez wszystkie
szczeble władzy, całkowicie potwierdzają wcześniejsze wnioski, a także pokazują relatywnie
większy wzrost opodatkowania grup o najniższych dochodach, jaki miał miejsce w ciągu ostatnich
trzech lat: 1968
Grupy o rocznym dochodzie: Procent dochodu odprowadzony w postaci wszystkich
podatków36
Poniżej $2000 50
$2000 $4000 35
$4000 $6000 31
$6000 $8000 30
$8000 $10 000 29
$10 000 $15 000 30
$15 000 $25 000 30
$25 000 $50 000 33
$50 000 i więcej 45
Wielu ekonomistów próbuje pomniejszyć znaczenie tych wymownych danych, mówiąc, że
podatnicy z grupy zarabiającej  poniżej 2000 dolarów otrzymują w postaci świadczeń z opieki
społecznej i innych wypłat więcej, niż płacą w podatkach. Ekonomiści lekceważą jednak istotny
fakt, że do innych osób z każdej grupy trafiają świadczenia, a inne osoby płacą podatki. Tym
ostatnim drenuje się kieszenie, żeby dotować tych pierwszych. Ubodzy (i średnio zarabiający)
płacą podatki, z których dotowane są mieszkania komunalne innych ubogich i średniozamożnych.
Zastraszająco duże sumy wyciskane są zatem z pracujących ubogich w celu dotowania zasiłków
dla innych ubogich. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • srebro19.xlx.pl