s [ Pobierz całość w formacie PDF ]

1. szukanie po omacku
2. urządzanie się w świecie
9
3. zamiana zabawy w pracę
Rewalidacja
Prócz tego wymyślił Freinet i opisał liczne pomoce mające
Ośrodki pracy
przynieśd korzyśd w postaci sprawniejszej pracy nauczyciela i
działaniach ucznia. Były to miedzy innymi:
1. techniki swobodnego tekstu
2. korespondencja między szkolna
3. fiszki auto - korektywne
4. gazetki szkolne
5. swobodna ekspresja plastyczna, muzyczna i teatralna
6. doświadczenia poszukujące
Z pedagogiki Marii Montessori wyniósł Celestyn Freinet miedzy innymi pogląd o
bezcelowości i bezsensowności podręczników szkolnych. Uważał także że nauka powinna byd
oparta na własnych doświadczeniach pozytywnych jak i negatywnych, wychowanka. Dlatego
tez opowiadał się on za całkowitą swoboda w poznawaniu świata przez dziecko. Zachęcał
uczniów na przykład do działalności samorządowej i tworzenia gazetki szkolnej, czyli
wyrabiania samodzielności. Opisał to szczegółowo w swojej książce pod tytułem  Drukarnia
w szkole .
Inne jego dzieła to:
1.  Wychowanie przez pracę
2.  Zarys psychologii stosowanej w wychowaniu
3. czasopismo  Le gerbe enfanfine
Maria Grzegorzewska, 1888  1967
Pedagog, psycholog, twórczyni i pionierka pedagogiki specjalnej w Polsce. Była przede
wszystkim rzeczniczką wychowania osób, zwłaszcza dzieci niepełnosprawnych intelektualnie
i odpowiedniej dla nich opieki. Za główny cel stawiała sobie przywracanie do otoczenia i
normalnego życia, czyli rewalidacji. Służyd temu miały założone przez nią ośrodki pracy,
gdzie wychowywano przez pracę. Od 1919 roku pracowała Grzegorzewska w Ministerstwie
wyznao religijnych i Oświecenia publicznego, gdzie zajmowała stanowisko referenta do
spraw szkół specjalnych. Stanowisko to pozwoliło jej spopularyzowad i upowszechnid te
10
szkoły. Także osobiście, podejmowała trud zakładania ośrodków specjalnych i organizowała
kursy dla nauczycieli, wspólnie miedzy innymi z Januszem Korczakiem. Pózniej kurs ten został
przekształcony w Paostwowy Instytut Pedagogiki specjalnej a pózniej w Państwowy Instytut
Nauczycielski w 1930 roku.
Maria Grzegorzewska jest autorką licznych prac z zakresu upośledzeo umysłowych, miedzy
innymi:
1.  psychologia niewidomych
2.  listy do młodego nauczyciela
3.  pedagogika lecznicza
4.  głuchoniemi
Redagowała ona także od 1924 roku, znane i cenione w kręgach pedagogicznych pismo
 szkoła specjalna , które ukazuje się do dziś.
Kluczowe pojęcia:
Pajdocentryzm, progresywizm, wychowanie funkcjonalne, system mannheimski,
wychowanie rodzinkowe, przedstawiciele Nowego Wychowania
Wychowanie dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych, Dom dziecięcy, Szkoła
pracy, Uczenie przez działanie, Rewalidacja, Ośrodki pracy
11 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • srebro19.xlx.pl