s [ Pobierz całość w formacie PDF ]

Wybrana muzyka powinna być spokojna i uspokajająco działać na tan-
cerzy. Kroki nale\y stawiać lekko, aby osiągnąć medytacyjne oddziały-
wanie tańca.
Ka\de tańczące dziecko zaczyna prawą nogą, którą robi krok w bok,
w kierunku kręgu. Potem dostawia lewą nogę i dwukrotnie kołysze złą-
czonymi nogami. Taka kolejność kroków jest jeszcze raz powtarzana.
Potem ka\de dziecko w kręgu stawia do przodu prawą nogę i dostawia
do niej lewą. Wszyscy się zatrzymują i kołyszą dwukrotnie złączonymi
nogami. Teraz takie same kroki robi się do tyłu, tzn. ka\de dziecko sta-
wia prawą nogę do tyłu i dołącza lewą. Wszyscy się zatrzymują i dwu-
krotnie kołyszą złączonymi nogami. Kolejność kroków mo\e być powta-
rzana do momentu zakończenia muzyki.
Cel: Dzieci lubią poruszać się w takt muzyki i chłonąć szczególną
atmosferę, jaką stwarza światło świec. Mogą one te\ same wymyślić
taniec medytacyjny wokół mandali.
93
Faza wyciszenia
Gdy taniec medytacyjny zostanie zakończony, dzieci przynoszą koce
z poduszkami, a potem wygodnie się na nich kładą. Mandala pozostaje
w środku pomieszczenia. Dzieci, które nie chcą zamknąć oczu, mogą
patrzeć na światło świec.
Cel: Faza wyciszenia pozwala dzieciom skoncentrować uwagę przed
wysłuchaniem opowieści relaksacyjnej.
Płatki śniegu (Opowieść relaksacyjna)
Idziesz do lasu na spacer. Jest zima. Drzewa liściaste są ogołocone.
Mo\esz dostrzec jedynie zieleń jodeł. Idziesz przez chwilę, a\ odczu-
jesz na nosie płatki śniegu. Spoglądasz w niebo i zauwa\asz, \e ku zie-
mi szybują białe płatki śniegu. Nasłuchujesz, o czym opowiadają. Chcą
one ci powiedzieć, \e pragną pokryć ziemię delikatną warstwą śniegu.
Pod tym śnie\nym przykryciem mo\e ona odpoczywać w ciszy i obu-
dzić się na wiosnę do nowego \ycia. Zamykasz oczy i przysłuchujesz się
płatkom śniegu. Cicho, zupełnie cicho spadają one na ziemię. Robisz
wdech i wydech, wdech i wydech. Oddychasz bardzo regularnie i sa-
modzielnie. Od czasu do czasu mo\esz usłyszeć wycie zimnego wia-
tru. Ale wiesz, \e ogrzewa się twój wełniany szal i zrobiona na drutach
czapka. Twoje ubranie chroni cię od zimna i opadów. W rękawiczkach
i w butach zimowych jest ci bardzo ciepło. Idziesz więc dalej i przysłu-
chujesz się płatkom śniegu. Wgłębi duszy odczuwasz ciszę i czerpiesz
z niej nową siłę. Robisz wdech i wydech. Oddychasz bardzo regularnie
i samodzielnie. Obserwujesz, jak płatki śniegu pokrywają powoli drze-
wa, krzaki i trawę. Słyszysz, jak opowiadają o dzieciach na wsiach
i w miastach, które cieszą się z białego przepychu i lepią bałwany. Mó-
wią o je\ach i świstakach, które uło\yły się do snu w swoich kryjówkach
przypudrowanych bielą mrozu. Opowiadają te\ o lisie, który z powodu
nagłej burzy śnie\nej uciekł do jaskini niedzwiedzia. Uwa\nie przysłu-
chujesz się płatkom śniegu. Ka\dy z nich, który spada na ziemię, po-
zwala ci odczuć spokój. Robisz wdech i wydech, wdech i wydech.
Oddychasz bardzo regularnie i samodzielnie. Powoli idziesz dalej. \a
94
końcu lasu mo\esz rozpoznać pobielone śniegiem dachy domów.
Wszystko jest spokojne i spokój jest tak\e w tobie. A poniewa\ jesteś
całkiem wyciszony, mo\esz te\ odczuć w sobie nową silę.
Jesteś znowu w swoim pokoju, otwierasz oczy. Powoli się podnosisz.
Zaciskasz pięści i wyciągasz się. Teraz jesteś świe\y i rześki!
Dalsze mo\liwości
W następnych dniach mo\na pogłębić z dziećmi jednostkę relaksa-
cyjną  Cicho prószy śnieg". Na pamiątkę wspólnej podró\y w marze-
niach, ka\de dziecko mo\e wykonać czarodziejski słoik ze śniegiem
i zabrać go do domu.
Czarodziejski słoik ze śniegiem
Materiał: pusty, wymyty słoik po d\emie z zakręconym denkiem, klej
uniwersalny, no\yczki, ły\ka, trochę niebieskiego papieru krepowego,
karnawałowe wodoodporne konfetti (w sklepie z materiałami do majster-
kowania), środek do mycia naczyń i woda f& Uczestnicy: 1 osoba lub więcej
f& Wiek: od 4 lat
Przygotowania: Pusty słoik po d\emie nale\y po brzegi wypełnić
wodą i zanurzyć w nim 2-3 małe paski papieru krepowego, który za-
barwia wodę na kolor błękitny. Całość nale\y zamieszać ły\ką i po oko-
ło minucie wyjąć papier krepowy. Potem dodaje się do wody środek do
mycia naczyń i wodoodporne konfetti. Od wewnątrz denka nale\y na-
nieść trochę kleju, aby słoik mocno zakręcić i zakleić.
Zabawa: Gdy dziecko potrząsa słoikiem, mo\e zaobserwować jak
confetti opada powoli na dół. Dopiero gdy całkowicie opadnie ono na
dno słoika i dobrze widać błękit wody, słoik znowu się odwraca. Potem
przy u\yciu obracanego słoika mo\na robić zgadywanki. Dziecko ob-
raca słoik i zamyka oczy. Otwiera je dopiero wtedy, gdy uwa\a, \e  śnieg"
ju\ nie prószy.
Cel: wiczenie to wzmacnia wytrwałość i koncentrację dzieci. Ob-
racany słoik mo\e zawsze w domu przywoływać piękne prze\ycia ze
śniegiem.
95
Spis treści
Drodzy Czytelnicy! ........................................................................ 5
PODSTAWY TEORETYCZNE
Cztery pory roku............................................................................. 7
Z dziećmi przez rok....................................................................... 9
Relaks z muzyką ........................................................................... 11
wiczenia relaksacyjne w ciągu roku ............................................ 12
Postawa siedząca i le\ąca ............................................................... 14
Jak prowadzić ćwiczenia relaksacyjne? ...................................... 16
PRAKTYCZNE WICZENIA
Wiosna
Zabawy na wyciszenie i spostrzeganie.......................................... 21
Jednostka relaksacyjna  Gdyby ptaszek byl większy" ............... 32
Lato
Zabawy na wyciszenie i spostrzeganie.......................................... 41
Jednostka relaksacyjna  Bajkowa podró\ statkiem" .................... 52
Jesień [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • srebro19.xlx.pl