s
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Przede wszystkim zmobilizować do działania osoby neutralne lub
życzliwe mi. Jeśli spełnią moją prośbę i zaangażują się w moim
imieniu w uciszenie kolegów, będą do końca po mojej stronie. Po
drugie apel o ciszę w wykonaniu uczestników będzie lepiej oddzia-
ływał na rozmawiających niż apel prowadzącego.
Zwracam się do cichej części audytorium z delikatnym, wyrozu-
miałym uśmiechem: Sami państwo widzą, nie dane jest nam dziś
zacząć& W tym momencie znacząco patrzę w stronę najbardziej
rozbawionych osób. Część osób wędruje za moim wzrokiem, od-
wraca się i ucisza gadających (lodowatym spojrzeniem lub słownie
ciiii).
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Robert Ważyński
NIE BOJ SI MWI Robert Ważyński
59
%
Trudne sytuacje
Inna wersja (bardziej rozrywkowa): Jak państwo widzą, jestem
dużym facetem, ponad 1,80 m wzrostu, 100 kilo wagi, ale sam nie
dam rady państwa przekrzyczeć& Kochani pomożecie?!
I zawsze pomagają! Moja rada angażuj uczestników spotkania
w drobne zajęcia, np. uciszenie niesfornych osób. Stwarza to pozy-
tywną więz między Tobą a tą częścią publiczności.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Robert Ważyński
NIE BOJ SI MWI Robert Ważyński
60
%
Jak utrzymać uwagę widowni przez całą prezentację?
Jak utrzymać uwagę widowni
Jak utrzymać uwagę widowni
przez całą prezentację?
przez całą prezentację?
Podczas prezentacji Twoi słuchacze są najbardziej skoncentrowani
na początku i na końcu (oczywiście jak im powiesz, że zbliżasz się do
końca wystąpienia). Zatem najważniejsze treści należy przekazywać
widowni w czasie pierwszych minut spotkania oraz powtórzyć je pod
koniec. Tak naprawdę walka o uwagę grupy rozpoczyna się po kilku-
nastu minutach prelekcji, a jak wskazują badania, newralgiczna jest
minuta 20, kiedy uwaga audytorium jest najmniejsza. Sygnałami
o malejącym zainteresowaniu tym, co mówisz mogą być tak zwane
komunikaty niewerbalne ze strony publiczności, czyli zachowanie ich
ciała np. podpieranie głowy (ręka na policzku), wpatrywanie się w je-
den punkt (najchętniej w okno), ziewanie oraz, co zrozumiałe, nara-
stający hałas uczestnicy rozmawiają, bo się nudzą.
Zaprezentuję Ci kilka sposobów na ożywienie Twojej prezentacji
w kryzysowym momencie.
Sposób pierwszy przesadz ich
Jeśli widzisz, że poziom energii grupy spada jak w rozładowanej ba-
teryjce z reklamy Duracell, spróbuj ich rozruszać. Zaproponuj, aby
przed kolejnym zadaniem zamienili się miejscami.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Robert Ważyński
NIE BOJ SI MWI Robert Ważyński
61
%
Jak utrzymać uwagę widowni przez całą prezentację?
Sposób drugi zaproponuj 2-minutową
przerwę bez wychodzenia z sali
To czas na dolanie sobie kawy lub na to, aby wstać i zrobić kilka kro-
ków po sali. Jeśli to możliwe, otwórz okno. Sam przejdz po sali szyb-
kim, zdecydowanym krokiem. Może ktoś zaczerpnie od Ciebie tro-
chę energii. Nie rób przerwy dłuższej, bo towarzystwo się rozejdzie
i zrobi sobie kwadrans pauzy.
Sposób trzeci zrób minikonkurs
Ja często stosuję ten zabieg. Na moje prezentacje przyjeżdżają ludzie
z różnych miejscowości, zatem mój konkurs odbywa się pod hasłem:
kto pokonał największą odległość na dzisiejsze szkolenie? Wyłaniam
osobę, która miała najdalej i wręczam jej drobny upominek: firmowy
notesik, długopis. To taki krótki przerywnik, ale daje oddech ludziom
i z nową energią przystępują do kolejnej części spotkania.
Sposób czwarty opowiedz ciekawą historię
Prezentacja to nie tylko slajdy z danymi, tezy, dowody, argumenty
i liczby. Za tymi wszystkimi danymi stoją historie, anegdoty, cieka-
wostki. Ty tylko musisz je przywołać, aby uatrakcyjnić swoją prezen-
tację. Powinieneś mieć jedną, dwie historyjki przygotowane na takie
momenty.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Robert Ważyński
NIE BOJ SI MWI Robert Ważyński
62
%
Jak utrzymać uwagę widowni przez całą prezentację?
Sposób piąty zapytaj ich o coś
Czy pamiętasz, co w szkole robili nauczyciele z uczniami, którzy byli
myślami nie na lekcji, ale na boisku szkolnym? Jak profesor zauwa-
żył takiego delikwenta, zadawał mu pytanie. Obudzony z letargu nie-
szczęśnik mrugał nerwowo oczami i dramatycznie wyczekiwał na
podpowiedz ze strony bardziej uważnych kolegów. Był to najlepszy
sposób na zmotywowanie klasy do aktywnego słuchania wykładu.
Ja też namawiam Cię do zadawania pytań grupie. Nie radzę jednak za-
dawania przyszpilających pytań sennym uczestnikom, bo tym nic nie
uzyskamy poza niezadowoleniem upokorzonej w ten sposób osoby.
Namawiam Cię do rozmowy z grupą. Jest to dobry sposób na zaab-
sorbowanie uwagi słuchaczy. Gdy wielokrotnie podczas prezentacji
zadajesz słuchaczom pytania, zmuszasz ich do uważnego słuchania
Twojej prezentacji. Ludzie myślą: nie możemy wyłączyć się, bo pro-
wadzący może o coś zapytać i głupio będzie nie znać odpowiedzi .
Namawiam Cię do zadawania pytań od samego początku wystąpie-
nia. Pierwsze pytania powinieneś zadać jeszcze przed oficjalnym roz-
poczęciem prezentacji, wtedy gdy ludzie wchodzą do sali. W ten spo-
sób dajesz znać publiczności, że będziesz z nimi rozmawiał. Jeśli tego
nie zrobisz, będziesz miał kłopot z wprowadzeniem interakcji pod-
czas swojego wystąpienia. Wciągnięcie uczestników w proces Twojej
prezentacji to bardzo ważna rzecz. Poświecę temu zagadnieniu osob-
ny rozdział pt. Moderowanie prezentacji .
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Robert Ważyński
NIE BOJ SI MWI Robert Ważyński
63
%
Pacyfikacja gadaczy
Pacyfikacja gadaczy
Pacyfikacja gadaczy
To było pięć sposobów na ożywienie wyładowanego audytorium,
ale jak pisałem wcześniej, ten spadek zainteresowania może także
powodować rozmowy. Teraz pokażę, jak radzić sobie z przeszkadza-
jącymi osobami. Gdy już wyłowisz sprawców denerwującego Cię
szmeru, a może już hałasu, postępuj etapami.
Etap pierwszy
Spójrz kilka razy znacząco na rozmawiających. Daj im do zrozumie-
nia, że zlokalizowałeś zródło hałasu. Czasami już samo spojrzenie
wystarczy, aby osoby te się uspokoiły.
Etap drugi
Gdy uczestnicy nadal rozmawiają, podejdz do nich, ale nic więcej nie
rób. Dalej wygłaszaj swoje wystąpienie. Postój tam minutę. Obiecuję
Ci, że 75% rozmów zostanie w ten sposób zakończone. Ludzie czują
spory dyskomfort, jak ktoś stoi za ich plecami, a oni nie wiedzą, co
robi. Odszedł już czy nie? zadają sobie pytanie. A tak w ogóle,
to o co chodzi?
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Robert Ważyński
NIE BOJ SI MWI Robert Ważyński
64
%
Pacyfikacja gadaczy
Etap trzeci
Gdy działania niewerbalne okazały się nieskuteczne, możesz z czy-
stym sumieniem przerwać wystąpienie i zapytać rozmawiające oso-
by: Przepraszam, czy mogę w czymś pomóc? lub Czy mają pań-
stwo pytania do tej części prezentacji?
[ Pobierz całość w formacie PDF ]