s [ Pobierz całość w formacie PDF ]

przemawia jako mający władzę. Długą, długą chwilę brzmi mu w uszach w sercu ta ciemna jakaś mowa,
osobliwie wyraz: "prawda" a jakkolwiek wzruszon niemal bezwiednie, z trudem, z bólem sili się to wszystko
zrozumieć, w wypalonym swym wnętrzu nie znajduje oddzwięku, aż wreszcie w głuchej rezygnacji na to
wszystko co słyszał, odpowiada: "Co jest prawda?". To znaczy: "Chociażbym ja i chciał, jakże mam szukać i
file:///C|/Documents%20and%20Settings/iacobus/Moje%20dokumenty/Downloads/historia%20biblijna/historia_biblijna_6.htm[2011-04-25 21:34:37]
Historia biblijna. Jezus przed Piłatem.
znalezć to, czego zgoła nie rozumiem?".
Jednakże nie może się pozbyć wrażenia, przeczucia, że ma przed sobą jakąś niezwykłą, zagadkową,
tajemniczą osobistość, więc jeszcze więcej utwierdza się w przekonaniu o Jego niewinności, o
bezpodstawności oskarżenia. Wychodzi więc do %7łydów, ogłasza im wynik swego badania, mówiąc: "Ja
żadnej winy w Nim nie znajduję".
Na taką odpowiedz byli pewnie przedniejsi kapłani i starsi ludu przygotowani, więc skarżą teraz "o wiele
rzeczy", nowe rzucają oskarżenia. Piłat słyszy te nowe, namiętne zarzuty, nie wierzy im, lecz chcąc zadość
uczynić swej powinności, wraca na ratusz, na salę, by i co do tego przesłuchać Jezusa. Jezus słyszał te
wrzaski, te coraz dziksze zarzuty, oskarżenia, ale jakby ich nie słyszał, stoi taki spokojny, taki
nieporuszony. Dziwi się temu Piłat i pyta: "Nie słyszysz, jako wiele przeciw Tobie świadectw
przywodzą?". Jezus milczy. I jakbądz próbował Piłat, "na żadne słowo mu nie odpowiedział, tak, iż się
bardzo dziwował starosta".
Rozumiemy, dlaczego Jezus milczy: słyszy te same "świadectwa", na które milczał już tam przed
Kajfaszem; zresztą, chce umrzeć. Zaś Piłat dziwi się, nie może sobie tego milczenia wytłumaczyć, bo jest
przekonany, że dla Jezusa nie trudnoby było te wszystkie oskarżenia odeprzeć; dziwi się, bo jakby się
domyślał, że ten tajemniczy człowiek ma jakieś swoje zamiary, może nawet nie chce życia swego
ratować. I to zdumienie rośnie, przechodzi zwolna w jakiś lęk święty, w mimowolną cześć, nie mniej
jednak nowa z tego położenia rodzi się trudność. Milczenie oskarżonego wywołuje w nim osobistą
przychylność, że tym mniej daje wiarę wszystkim hałaśliwym rozgorączkowanych głów oskarżeniom, ale
też utrudnia mu, niemożliwym czyni wydanie na korzyść jego wyroku. Toż to milczenie zdaje się
przeciwko niemu mówić, sędziemu nie dopuszcza uzasadnić wyroku uwalniającego od winy. Tu Jezus
milczy, tam na ulicy %7łydzi krzyczą, niecierpliwią się, odgrażają  Piłat sam nie wie co począć wobec
tego Jezusa, wobec tej zaciekłości żydowskiej, wobec tych rozszalałych oskarżycieli, którymi są przecie
osoby Wysokiej Rady, osoby znaczne, wpływowe: położenie istotnie fatalne.
Wreszcie Piłat wychodzi znowu do przedniejszych kapłanów, jakoby na podstawie tego drugiego
przesłuchania postanowienie swoje ogłosić. Oczywiście musi im oznajmić, że Jezus nic zgoła nie
odpowiedział na te ich nowe "świadectwa";  jakże więc oni ciekawi, co też on, sędzia, teraz
postanowił... Ale zaledwie począł to milczenie tłumaczyć, że ono mu tak bardzo utrudnia wydanie
wyroku, aż dalszą mowę przerywają mu gwałtownie; miarkują, do czego zmierza, więc protestują, "silili
się", wzburzeni do największego stopnia, nowe ciskają oskarżenie, to oskarżenie poskutkuje niezawodnie,
że o uwolnieniu nie będzie już mowy.
Ty, Piłacie, tak zdają się mówić, wahasz się osądzić tego winowajcę, mimo tylu naszych świadectw: ot,
wiedz teraz: "Tegośmy nalezli podburzającego naród nasz; buntuje lud, ucząc po wszystkiej %7łydowskiej
ziemi, począwszy od Galilei aż dotąd". Pomnij na swój urząd, pomnij na cesarza twego!
I ta myśl, ta pamięć na swą ciężką odpowiedzialność, na kaprysy cesarza, prześladuje Piłata, że nie śmie
od razu przeciąć tego węzła, "króla %7łydowskiego", według lepszych swych uczuć i skłonności uwolnić;
nie wiadomo mu, coby na to powiedział cesarz, gdyby Wysoka Rada zaniosła nań aż do Rzymu
zażalenie. I waha się, bezradny, nie wie co począć, jak zawyrokować. Wtem oto samiż zawzięci
file:///C|/Documents%20and%20Settings/iacobus/Moje%20dokumenty/Downloads/historia%20biblijna/historia_biblijna_6.htm[2011-04-25 21:34:37]
Historia biblijna. Jezus przed Piłatem. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • srebro19.xlx.pl