s [ Pobierz całość w formacie PDF ]

zakłócenia i zmiany w równowadze sygnału pomiędzy Prawą i Lewą kolumną, może powstać dodatkowy
niepożądany filtr zmieniający charakterystykę częstotliwościową głośnika. Przy podłączaniu należy oczywiście
pamiętać o biegunowości.
Jak wiadomo sygnał dzwiękowy może przenieść częstotliwości od kilku herców do kilkudziesięciu kiloherców,
zależnie od formatu nagrania (CD, DVD, SACD, etc.). Oczywiście człowiek o dobrym (zdrowym) słuchu usłyszy
tylko od 20Hz do 20kHz a niższe częstotliwości poczuje.
Naskórkowość przewodu natomiast rośnie ze wzrostem częstotliwości i o dziwo maleje ze wzrostem rezystancji,
dzięki czemu np. przewodnik węglowy (Van den hul) okazuje się być bardzo dobrym.
Copyright © Robert Harrak - www.harrak.pl 21
9. Ustawienie zespołów głośnikowych
W wielu przypadkach głównym problemem i ograniczeniem właściwego odbioru muzyki jest pomieszczenie.
Czasami powstaje sytuacja, w której głośnik gra dobrze tylko w określonej pozycji i w określonym
pomieszczeniu. Nadmierne wytłumianie wszelkich odbić w celu osiągnięcia równiejszej charakterystyki może
doprowadzić do "martwego dzwięku". Jednocześnie złe ustawienie czy wytłumienie może doprowadzić do
powstania chaosu w dzwięku, braku przestrzeni, itp. Czasami wydaje się, że jest świetnie, rewelacyjnie, ale
tylko do momentu, gdy "usłyszymy" różnicę, oczywiście w porównaniu z lepszym ustawieniem. Sposobem na te
problemy jest zredukowanie "efektu pomieszczenia" do minimum szukajÄ…c najlepszego miejsca dla kolumn
głośnikowych i słuchacza na podstawie kryterii psychoakustycznych.
Informacje przestrzenne odnoszące się do zródła dzwięku są głównie odbierane przez pierwsze 800
mikrosekund, ponieważ to jest maksymalne opóznienie pomiędzy oboma uszami. Słyszalność tonowa
rozpoczyna się poza tym wstępnym oknem czasowym. Ten fenomen został niedawno dowiedziony przez
naukowców i częściowo odnosi się do powodu, z którego człowiekowi udało się przeżyć przez tak długi okres
pomimo wielu panujących niebezpieczeństw. Co więcej mózg ludzki w odpowiedzi na pierwszą falę dzwiękową,
która jest oddzielona w czasie od pierwszego odbicia, spostrzeże efektywnie równą falę zapewniając, że zródło
jest równe w warunkach bezechowych (efekt Haas'a).
Konsekwentnie rozwiązaniem problemu wzajemnych oddziaływań głośnik - pokój jest maksymalne zwiększenie
opóznienia wczesnych odbić. Jednym z optymalnych sposobów ustawiania kolumn głośnikowych i miejsca
odsłuchowego stereo jest pokazane na rysunku poniżej. Pomiędzy kolumnami a słuchaczem powinien powstać
trójkąt Isocelesa. Odległości pomiędzy jedną kolumną a drugą i kolumnami a słuchaczem powinny być takie
same i wynosić najlepiej od 2,5 do 3,5 m. Natomiast osie kolumn powinny się krzyżować ok. 0,5 - 1,0 m za
słuchaczem.
Ustawienie systemu Stereo
Różnice nawet kilku centymetrów mogą spowodować efekt filtru grzebieniowego pomiędzy kolumnami a w
konsekwencji mogą doprowadzić do utraty skupienia dzwięku. Najlepiej jak by różnica pomiędzy
charakterystykami dzwiękowymi kolumn byłaby zerowa. Miejsce siedzące powinno być odpowiednio oddalone
od ścian oraz mebli (wysokie szafki itp.). Im bliżej ścian tym bardziej podbity jest bas i zachwiana stereofonia.
Kolumny powinny znajdować się również na odpowiedniej wysokości. Z reguły ustawia się je tak aby głośnik
wysokotonowy znajdował się na wysokości uszu słuchacza ( ok. 90-100 cm). Powyżej i poniżej tej wysokości
charakterystyka głośnika staje się nierówna a odbicia od podłogi i ścian mają większy wpływ na nią.
W przypadku kina domowego ustawienie kolumn głośnikowych nastręcza o wiele więcej problemów, ale nie ma
się co przejmować, zawsze można się co jakiś czas pobawić lub ustawić estetycznie i dać sobie spokój. Obecnie
jest kilka systemów kina domowego które dyktują ilości i rodzaje kolumn.
Ustawienie systemu Home Cinema Ustawienie systemu Home Cinema
DTS-ES, Dolby Digital EX (6.1) THX-EX (7.1)
Copyright © Robert Harrak - www.harrak.pl 22
Systemy DTS, Dolby Digital (AC3) i Dolby ProLogic II korzystają z układu 5.1, czyli pięciu kolumn dookólnych i
jednego ale aktywnego (z własnym wzmacniaczem) subwoofera. Zestaw kolumn składa się z 2 głównych, 2
tylnych (satelity) i jednego centralnego.
Nowsze wersje tych systemów pod nazwami DTS-ES i Dolby Digital EX korzystają z układu 6.1, czyli układu 5.1
z drugą kolumną centralną ale z tyłu, zwykle taką jak tylne satelity.
System THX również korzysta z układu 5.1 w starszej wersji ale nieco innych kolumn satelit. Otóż satelity te
ustawiane są po bokach głównego siedziska (np.: kanapy), wzdłuż osi miejsc na głowy słuchaczy. Często takie
satelity są dipolowe, czyli mają po 2 zestawy głośników na 2 stronach obudowy a obudowy są np. trapezowe,
dzięki czemu głośniki nie są skierowane prosto na słuchaczy i wykorzystują ściany na odbicia dzwiękowe.
Niestety takie rozwiązanie nie nadaje się do każdego pomieszczenia.
System THX-EX korzysta z układu 7.1, czyli 5.1 z dwoma dodatkowymi satelitami umieszczonymi na tylnej
ścianie pomieszczenia odsłuchowego. Są to z reguły takie same satelity jak te boczne.
Satelity naścienne powinno się mocować na ścianie ok. 50  80 cm powyżej miejsca odsłuchowego i powinny
one być skierowane na miejsce odsłuchowe.
Copyright © Robert Harrak - www.harrak.pl 23 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • srebro19.xlx.pl