s [ Pobierz całość w formacie PDF ]

się nawzajem, są podstępni i nieszczerzy.
Trzecim złem jest brak wyraznych zasad co do postępowania mężczyzn
i kobiet. Zarówno mężczyzni jak i kobiety miewają nieczyste i pożądliwe myśli
i pragnienia, które prowadzą do wątpliwych moralnie czynów, a często do
sporów i kłótni, niesprawiedliwości i niegodziwości.
Czwarte zło stanowi skłonność ludzi do nierespektowania praw innych,
przeceniania własnej ważności kosztem innych, dawania złych przykładów
postępowania przejawia się w oszustwach, oszczerstwach i złorzeczeniach.
Piątym złem jest skłonność ludzi do zaniedbywania swoich powinności
wobec innych. Zbyt wiele myśli się o własnej wygodzie i własnych pragnie-
niach. Ludzie zapominają o przysługach, jakie im uczyniono i przysparzają
innym zmartwień, co często prowadzi do wielkiej niesprawiedliwości.
3. Ludzie powinni być dla siebie bardziej przyjazni, winni szanować in-
nych za ich dobre cechy i pomagać im w potrzebie. Zamiast tego są samolubni
i nieczuli, wady innych wzbudzają w nich pogardę, a zalety  niechęć. Ta od-
raza zwykle z czasem narasta, aby stać się wreszcie nie do zniesienia.
Uczucia niechęci nie od razu przeradzają się w akty przemocy. Począt-
kowo zatruwają życie złością i nienawiścią tak głęboko, że ta złość i nienawiść
zapisuje się na trwałe w umyśle i przenika do cyklu kolejnych wcieleń.
Zaprawdę, w tym świecie żądzy człowiek rodzi się samotny i umiera
samotnie, nikt nie dzieli z nim jego kary, która przychodzi w następnym
życiu.
Prawo przyczyny i skutku jest uniwersalne: każdy musi dzwigać swoje
brzemię grzechów i odebrać za nie zapłatę. To samo prawo dotyczy dobrych
uczynków. %7łyczliwość i dobroć przynosi powodzenie i szczęście.
4. Gdy z upływem lat ludzie uświadamiają sobie, jak bardzo ogranicza
ich pożądliwość, przyzwyczajenia oraz cierpienie, popadają w przygnębienie
i zniechęcenie. W tym zniechęceniu często sprzeczają się z innymi, coraz głę-
biej pogrążając się w grzechu, i rezygnują z prób pójścia właściwą drogą.
67
Często życie kończy się niewczesną śmiercią w okresie największych niego-
dziwości, a wtedy czeka ich wieczne cierpienie.
Popadanie w zniechęcenie z powodu niepowodzeń i cierpień jest w naj-
wyższym stopniu sprzeczne z naturą oraz prawami niebieskimi i ziemskimi,
powoduje więc cierpienie zarówno na tym świecie, jak i w następnych -po
śmierci.
Prawdą jest, że wszystko w tym życiu jest przemijające i niepewne
Godne ubolewania jest gdy ktoś, nie licząc się z tym, próbuje szukać przy-
jemności i zaspokojenia swych pożądań.
5. To, że ludzie myślą i działają egoistycznie, jest w tym świecie cierpienia
naturalne; naturalne jest więc również, że wynika z tego udręka i niedola.
Ludzie dbają jedynie o siebie, zaś innych lekceważą. Pozwalają swoim
pragnieniom przerodzić się w zachłanność, żądzę oraz wszelkie rodzaje zła,
muszą więc cierpieć nieskończenie.
Czas zbytku nie trwa długo, lecz przemija bardzo prędko; niczym na
tym świecie nie można długo się rozkoszować.
6. Zatem ludzie powinni  póki są młodzi i zdrowi  odrzucić precz
wszelką chciwość oraz przywiązanie do spraw ziemskich i gorliwie poszuki-
wać prawdziwego Oświecenia, bowiem nie można znalezć trwałego oparcia
i szczęścia inaczej niż przez Oświecenie.
Jednakże większość ludzi nie wierzy w to prawo przyczyny i skutku lub
je lekceważy. Trwają oni w swojej pożądliwości i samolubstwie niepomni tego,
że dobre uczynki przynoszą szczęście, a złe  niepowodzenie. W gruncie rzeczy
nie wierzą również, że czyny popełnione w tym życiu warunkują następne
życie, i obarczają odpowiedzialnością za skutki swoich grzechów innych ludzi.
Narzekają i płaczą nad swymi cierpieniami, zupełnie nie rozumiejąc,
jaki wpływ mają ich obecne czyny na kolejne życia, i że istnieje związek
między terazniejszymi cierpieniami a postępowaniem w poprzednich życiach.
Myślą jedynie o obecnym pożądaniu i o obecnym cierpieniu. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • srebro19.xlx.pl